ONDERRICHTINGEN BIJ HET INVULLEN VAN EEN AANVRAAG TOT TUSSENKOMST

1. Correct invullen van de aanvraagformulieren
Aanvraagformulieren dienen volledig en correct ingevuld te worden.
Formulieren die onvolledig zijn ingevuld, of waar de handtekening van de verantwoordelijke voor de aanvraag ontbreekt, worden afgekeurd.

Er is slechts tussenkomst indien concreet beschreven wordt waarom een gezin in precaire sociale of financiële omstandigheden verkeert:
GezinssituatieGezinssamenstelling, kinderen, inkomen: gegevens correct en volledig invullen.
Extra info: Hier kunnen bijkomende relevante gegevens ingevuld worden die de precaire financiële situatie verklaren.

2. Percentage tussenkomst:
We verlenen doorgaans tussenkomst voor 50% van het restbedrag dat de ouders moeten betalen. 
Een ander percentage is mogelijk maar dient te worden gemotiveerd.

3. Tussenkomsten van andere diensten
Diesterweg’s Hulpkas komt tussen in het restbedrag van de onkosten, na aftrek van andere tussenkomsten.
Trek dus eerst tussenkomsten, verleend door andere diensten, (ziekenfonds, sociaal fonds, kasentarief, OCMW, ) af van de kostprijs.

4. Wie kan tussenkomst krijgen
Enkel leerlingen ingeschreven in een school van het Stedelijk onderwijs Antwerpen
* Leerlingen uit het basisonderwijs, het buitengewoon onderwijs en het secundair onderwijs
* Cursisten uit het volwassenenonderwijs Antwerpen (Encora)
* Leerlingen van het M.P.I. Auticant en M.F.C.Mytyl
De leerlingen/cursisten moeten op het ogenblik van de aanvraag ingeschreven zijn in de school en daadwerkelijk aan de opleiding deelnemen.
OPGELETGeen tussenkomsten voor leerlingen die de school verlaten hebben.

5. Waarvoor kan je tussenkomst krijgen
5.1 Activiteiten: 
* Activiteiten opgenomen in de maximum- of schoolfactuur
* Activiteiten door de school georganiseerd
* Buitenschoolse activiteiten en vakantieverblijven (organisator van de activiteit dient goedgekeurd door Diesterweg’s Hulpkas)
Duidelijk omschrijven om welke activiteit het gaat, waar ze plaats vindt en op welke dag(en).
OPGELETGeen tussenkomst voor meerdaagse activiteiten in het buitenland, tenzij het een praktijkstage of geïntegreerde werkweek is, zoals bedoeld en beschreven in het opleidingsprogramma van een specifieke opleiding.

5.2 Sociale steun:
* Maximumfactuur
Andere:  Tussenkomst in onkosten die noodzakelijk zijn om de schoolloopbaan of de specifieke opleiding succesvol te kunnen doorlopen (vervoerskosten, sportgerief, schoolmateriaal, bril, enz.) en onverwachte kosten in crisissituaties.
Duidelijk omschrijven en motiveren!

5.3. Erkende therapie: Enkel door het RIZIV erkende therapieën.
We beperken ons tot logopedie en eventueel de daaraan voorafgaande onderzoeken en tot erkende, geregistreerde en geconventioneerde therapeuten. Andere therapieën kunnen slechts uitzonderlijk  goedgekeurd worden, na bespreking en met grondige motivatie.

6.   Termijnen
* Tussenkomsten worden enkel toegekend voor activiteiten/onkosten die in het lopende schooljaar plaatsvinden.
* Aanvragen worden ingediend per semester, en voor het einde van het betreffende semester (semester 1: voor de kerstvakantie, semester2: voor de zomervakantie).
* Bij een nieuwe aanvraag voor dezelfde leerling, moet nagegaan worden of de leerling nog effectief ingeschreven is in de school: geen tussenkomst voor leerlingen die de school verlaten hebben.
* Tussenkomst in de kosten van een activiteit gebeurt slechts nadat de leerling effectief heeft deelgenomen aan de activiteit.  We kunnen op voorhand een principiële goedkeuring geven voor deelname aan een activiteit, maar geven slechts tussenkomst na effectieve deelname.
Op het einde van elke maand wordt de behandeling van de aanvragen afgesloten en worden de tussenkomsten voor de goedgekeurde dossiers gestort. Zorg er dus voor dat de aanvraag tijdig wordt opgestuurd.

Respecteer de termijnen, want:
Goedgekeurde dossiers worden ter betaling voorgelegd op het einde van de maand.
Aanvragen die later dan de 27ste van de maand, worden opgestuurd worden ter goedkeuring uitgesteld naar de einde van de volgende maand.
Aanvragen die op de deadline verstuurd worden vlak voor een vakantieperiode  (kerstvakantie en zomervakantie) zullen na de vakantieperiode behandeld worden.
Aanvragen die na het betrokken semester verstuurd worden, worden niet meer behandeld. Slechts heel uitzonderlijk, en mits grondig gemotiveerd, zal hiervan afgeweken worden.

OPGELET!
Geen tussenkomst voor:
* Thee, koffie, water, melk, koek of soep.
* Middagtoezicht en voor- en naschoolse opvang.
Geen tussenkomst zonder factuur!!!
Geen enkele tussenkomst wordt gegeven indien er geen factuur wordt bezorgd van de onkosten.